نقش آموزش مطالعات اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان در ارتقا سرمایه اجتماعی
Paper ID : 1059-CNF
Authors
ولی احمدکرماج *
عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان
Abstract
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مطالعات اجتماعی بر رشد اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان (پردیس دختران و پسران ) می باشد که در سال1400 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان برابر با 267 نفر تعیین گردید که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جنسیت انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی و ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید فن ، مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابربا 76/0 محاسبه گردیده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش وداده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار spss و آمار استنباطی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری T تک گروه مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مطالعات اجتماعی بر ارتباط با همسالان، الگو پذیری دانشجویان ، احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان تاثیر دارد.
کلمات کلیدی: مطالعات اجتماعی، آموزش، رشد اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان
Keywords
کلمات کلیدی: مطالعات اجتماعی، آموزش، رشد اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان
Status: Accepted (Oral Presentation)