تعیین رابطه‌ی سرمایه اجتماعی و خلاقیت دانشجو معلمان پسر تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان
علی دهقان سیرزار *1، محمدحسین بهشتی2، فریبرز رمضانی3، مرتضی قالیباف طوسی نژاد4
1دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید بهشتی مشهد
2دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان_پردیس شهید بهشتی مشهد
3مربی،عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران
4سمت: استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی با خلاقیت در بین دانشجویان پسر تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی مشهد است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تربیت بدنی پسر دانشگاه شهید بهشتی مشهد تشکیل می دهند که ۸۴ نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه 60 سوالی خلاقیت عابدی و پرسشنامه 28 سوالی سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال جمع آوری گردید و با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن یافته‌های پزوهش حاضر نشان داد میزان همبستگی بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت با سطح معنا داری 01/0 در مجموع 68/0 و در دانشجویان تربیت بدنی ورودی 98، 99 و 1400 به ترتیب 64/0، 71/0 و 75/0 بود. نتایج پژوهش صورت گرفته نشان داد هرچه دانشجو معلمان سابقه بیشتری در دانشگاه پیدا می‌کنند از میزان خلاقیت آنها کاسته می‌شود و دانشگاه می‌تواند با تاکید بر ارزش‌ها و باورهای موجود در آموزش و پرورش و همسو نمودن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت دانشجویان کمک نماید و برنامه‌ریزان نیز نمی‌توانند ساختار و معیار افزایش خلاقیت دانشجو معلمان را بدون توجه به فرهنگ آموزش و پرورش پایه ریزی نماید لذا در صورتیکه مدیران نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی اقدام نمایند، می‌توانند ضمن تقویت خلاقیت دانشجویان بستر مناسبی را جهت انتقال این روحیه در میان دانش‌آموزان نیز بوجود آورند.
کلیدواژه ها
سرمایه اجتماعی، خلاقیت، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی