نقش معلمان و دانشگاه فرهنگیان در صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی |
کد مقاله : 1048-CNF (R1) |
نویسندگان |
اعظم السادات پیش بین1، نفیسه سادات حائری *2 1استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ( پردیس امام جعفر صادق ع) 2دانشجو معلم در رشته دبیری الهیات در دانشگاه امام صادق بجنورد |
چکیده مقاله |
هدف در این پژوهش آشنایی با مفهوم فرهنگ و سرمایه اجتماعی و بیان ضرورت و اهمیت این مفاهیم و سپس پرداختن به چالش ها و تهدیدهایی است که متوجه فرهنگ و سرمایه اجتماعی می شود. توجه به مسئله فرهنگ و سرمایه اجتماعی از آنجایی که هویت یک کشور را نشان می دهد از اهمیت شایانی برخوردار است بنابراین هر انسانی باید به حفظ و صیانت از آن اهتمام جدی داشته باشد. از آنجایی که معلمان و اساتید کارگزار اصلی تعلیم و تربیت و تربیت کننده نسل انسانی آینده می باشند، نقش مهمی در حفظ و صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی دارند زیرا آموزش کسانی را بر عهده دارند که آینده جامعه را رقم می زند و با تربیت آنها با توجه به رویکرد فرهنگی و ارزش های اجتماعی، حفاظت و صیانت فرهنگی به معنای واقعی کلمه می تواند ظهور پیدا کند. از سوی دیگر لازمه نیل به این هدف که یک معلم و استاد بتواند محافظان فرهنگی تربیت کند، این است که باید خود آشنایی کامل با این مبحث داشته باشه و از آنجایی که معلم ها توسط نظام های تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان آموزش میبینند بنابراین نقش اساسی در این زمینه را دانشگاه فرهنگیان ایفا می کند که با انجام راهکار هایی می تواند در راه حفاظت از فرهنگ و سرمایه اجتماعی قدم مهمی بردارد. بر همین اساس به نقش مهم معلم و اساتید و نیز دانشگاه فرهنگیان باید تمرکز کرد و روشی کارآمد برای تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی در پیش گرفت. |
کلیدواژه ها |
"فرهنگ"، "سرمایه اجتماعی"، "معلم"، "دانشگاه فرهنگیان" |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |