تبیین تعالیم اسلامی با تمرکز بر نهج البلاغه در الگوسازی فرهنگی-اجتماعی معلمان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1046-CNF
نویسندگان
محمدامین اسپرائینی *
دانشجو
چکیده مقاله
معلمان و مربیان به‌عنوان عناصر راهبردی تعلیم‌وتربیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.امام‌خمینی از وظیفه معلمان به‌عنوان ((اخراج من الظلمات الی النور)) یاد می‌کنند ،تحقق این وظیفه در گرو خوسازی و در گام بعد آشنایی با رویکردهای مختلف تربیتی است ؛ چراکه تا شناخت درستی از شیوه‌های کارآمد نداشته باشیم نمی‌توانیم اهداف تربیتی را محقق سازیم .زمانی تربیت به‌طور حقیقی محقق می‌شود که هماهنگ با آموزه‌های دین الهی و بیانات ائمه اطهار (ع ) به‌عنوان آگاه‌ترین مربیان که از علم الهی برخوردار هستند،باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی،تحلیلی و استنباطی و از نوع مطالعه کتابخانه‌ای است. سعی شده‌است با اقتباس از اصول تربیت اسلامی با تاکید بر نهج‌البلاغه برخی از ویژگی‌های لازم برای ایجاد توانمندی‌های لازم در مربیان را به ایشان ارائه کند. با این هدف که مربیان بتوانند در جهت انجام وظایف خود با الگوگیری از امیرمؤمنان (ع) ، شیوه‌های ایشان را فرا بگیرند.

یافته ها و نتایج:در ابتدا به بررسی مفاهیم و تاثیرات فرهنگ در حوزه اجتماعی می پردازیم و سپس با بررسی مهم ترین ویژگی های رفتاری معلمان و مربیان در حوزه رفتارهای فرهنگی و اجتماعی آنها ، سعی بر آشنایی نومعلمان و دانشجومعلمان با این ویژگی ها داریم.اولین ویژگی که مورد بررسی قرار گرفته‌است ((عامل به علم بودن)) است .امام علی (ع) معتقد هستند پیش‌از اقدام برای تربیت افراد باید به تربیت خود بپردازیم و اگرعامل به علم خود نباشیم، متربی از ما تبعیت نخواهند کرد و علم ما را ناکافی خواهند دانست.دومین ویژگی(( احساس نیازو تلاش‌ برای آموختن است ))مربیان هرگز نباید خود را از آموختن بی‌نیاز بدانند و غرور ایشان را فرا بگیرد چراکه این ویژگی‌ها ، که اشتیاق به آموختن را در مخاطب خاموش می‌کندو مانع از پذیرش سخنان مربی خواهند شد .((خیرخواهی و محبت و))سومین ویژگی است ،طبق سیره امام علی (ع) برای تربیت افراد لازم است ابتدا خیرخواهی خود را اثبات کنیم و سپس این شیوه را در سطحی گسترده‌تر برای همه در پیش بگیریم .((آئین سخنوری)) چهارمین ویژگی است . این بخش خود به سه زیرمجموعه یعنی مخاطب سنجی ،پرهیز از پرحرفی و هدف محوری و پرمحتوایی تقسیم شده‌است. شناخت دقیق ویژگی‌های دانش‌آموزان و بیان مطالبی که درخور فهم آنها باشد در حوزه مخاطب‌شناسی مطرح می‌شود .عدم تکرار بیش‌ازحد مطالب یا گفتن مطالبی اضافی نیز از مصادیق پرحرفی به‌شمار می‌آیند که خستگی ذهن و ناتوانی دانش آموزان در فراگیری مطالب را در پی دارد. پرمحتوایی مبحثی است که دو ویژگی ((حکمت )) و ((استواری کلام ))در آن مطرح می‌شود .تشویق و تنبیه در انتها مورد بررسی قرار گرفته‌است . در بعد اول تشویق برای ایجاد انگیزه و در بعد دوم برای تقویت اعمال پسندیده است . تشویق بر تنبیه مقدم است و تنبیه به‌طورکلی دارای دو مزیت است اولاً جنبه اصلاح‌گری و ثانیاً کاهش رفتارهای نامطلوب.
کلیدواژه ها
سیره تربیتی نهج البلاغه،امام علی(ع)،مربیان، متربیان ،رشد فرهنگی و اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر