مروری بر مقاله « محل تلاقی معنویت اسلامی با آموزش علم»
کد مقاله : 1043-CNF (R2)
نویسندگان
سمانه صاحبی *1، مرتضی جباریان گرو2
1گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش دانشگاه فردوسی مشهد
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
علاقه روزافزون به درک تاثیر معنویت در حوزه‌های مختلف زندگی انسان از یک‌سو و مسیرهای ذاتی علم از سوی دیگر، دلیلی بر علاقه دانشگاهیان و متخصصان درباره موضوع معنویت می‌باشد. در‌جوامع مسلمان با‌توجه به داشتن گوهر ارزشمند دین و معنویت ، این موضوع بسیار حیاتی بوده و واکاوی و روشن نمودن ابعاد پنهان رابطه‌ی درونی علم و معنویت را می‌توان اقدامی موثر در حفظ و صیانت این فرهنگ و سرمایه گرانبها دانست. یکی از مقالاتی که به‌این موضوع پرداخته شده‌است، مقاله «محل تلاقی معنویت اسلامی با آموزش علم» است. نویسندگان این مقاله اساتید دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی و دانشگاه جده عربستان می‌باشند که دارای مدرک دکتری در رشته‌های فلسفه دین تطیبقی، مهندسی مواد و فقه و حقوق اسلامی می‌باشند. آنها در این پژوهش به بررسی پیوندهای مرتبط معنویت مسلمانان با علم و آموزش علم می‌پردازند و نشان می‌دهند که معنویت به طور طبیعی با علم در ارتباط بوده، به گسترش افق جستجو و پژوهش کمک کرده، زمینه‌ساز پیوند مسلمانان با خدا بوده و کمک می‌کند تا مسئولیت اخلاقی خود را نسبت به جامعه و طبیعت اداء کنند. علاوه بر این اذعان دارند که تحقیقات تجربی زیادی در خصوص اثرات معنویت بر نگرش به یادگیری علوم توسط دانش‌آموزان و نیز تدریس مربیان وجود‌دارد که نشان‌دهنده چگونگی تحولات فردی و آموزشی مسلمانان از طریق ارزش‌های معنوی‌شان می‌باشد لذا ترجمه این مقاله، می‌تواند بعنوان اقدامی اثربخش در جهت صیانت از فرهنگ و سرمایه معنویت در قلمروهای علمی قلمداد شود.
کلیدواژه ها
معنویت اسلامی، علم، آموزش علم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر