بررسی تحلیلی رسالت رسانههای جمعی در حوزۀ صیانت فرهنگی و راهبردهای کلّی و جزئی مقابله با تهدیدها و چالشهای آن |
کد مقاله : 1038-CNF (R2) |
نویسندگان |
سید مسعود عمرانی * استادیار معارف دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
با توجّه به توانمندیهای رسانههای گروهی در شناخت و انتقال فرهنگ صحیح به جامعه، و جلوگیری از دگرگونی ارزشها، باورها و معیارهای ملّی، بایسته است با برنامهریزیهای دقیق، کنترل و هدایت این رسانههای ملی، شکل گیرد. هدف از این نوشتار، بیان راهبردهای عمومی پیرامون صیانت فرهنگی این رسانهها از طریق آشنایی با فرهنگ ناب قرآن و سیره معصومان و تبیین آن در قدم اوّل، منطبق سازی این فرهنگ با نیازهای زمان در قدم دوّم، و تبیین ضررهای الگوگیری از سبک زندگی غربی در قدم سوّم، میباشد. شبهافکنی در اعتقادات، یکسان سازی وظایف بین زن و مرد، زیر سؤال بردن ارزشهای اسلامی، تضعیف جایگاه مرد، از مهمترین آسیب های رسانههای غربی بر کانون خانواده میباشد. در نهایت با شناخت نقاط قوت و ضعف رسانههای موجود، و اعمال پیشنهادها و راهبردهای جزیی در فضای مجازی از قبیل: تقویت رسانههای تخصّصی، بهره گیری کافی از پتانسیل نیروهای متخصّص، نظارت لازم بر آنها، ایجاد سنخیّت پیام رسانان و پیام گیران، پرداختن صریح به شبهات ماهواره، بالابردن سرویس دهی اینترنت، و پیگیری کافی برا متخلّفان فرهنگی، موجبات آرامش و سعادت فردی و اجتماعی افراد جامعه را پایه ریزی کرده و از رواج تربیت غلط و شیوع فرهنگ غرب جلوگیری گردد. |
کلیدواژه ها |
فرهنگ، صیانت فرهنگی، رسانههای جمعی، رسالت، فرهنگ غرب |
وضعیت: پذیرفته شده |