تبیین مفهومی تعامل صیانتفرهنگی و سرمایهاجتماعی و نقش دانشگاه فرهنگیان در تحقق آن |
کد مقاله : 1034-CNF (R1) |
نویسندگان |
مظهر بابایی *1، پوریا بهمنی2، ژینا دیهیم3 1گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، کردستان، ایران. 2اداره آموزش و پرورش 3آموزگار، اداره آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
زمینه: معلمان تربیت میشوند تا بتوانند نقش موثر، مثبت و فعال خود در پرورش نسل جدید، انتقال و حفظ فرهنگ که بتواند مولد و سازنده باشد را ایفا کنند. نسلی که به مسالمت فرهنگی جامعه و به تبع آن، رشد، توسعه، بقا و تداوم آن کمک کند. نسلی که از نظر هویت فرهنگی نیز به خوبی پرورش یافته باشد. در تحقق این امر، شناخت سرمایهی اجتماعی جوانان از یک سو، ارتباط آن با مسئلهی صیانتفرهنگی و چگونگی تبیین آن در دانشگاهها از دگر سو، در جهت تقویت آن، میتواند بهعنوان یک راهبرد مهم و اساسی مورد توجه قرار گیرد. بنا براین ضرورت، دانشگاه فرهنگیان میتواند بستری برای آموزش و یاددهی چگونگی صیانت از فرهنگ و سرمایهی اجتماعی باشد. هدف پژوهش حاضر، تعاملیابی مفهومی بین مفاهیم صیانتفرهنگی و سرمایهاجتماعی در دانشگاهها، با تاکید بر دانشگاه فرهنگیان است. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پژوهشهای توصیفی-تحلیلی، اسنادی-کتابخانهای و تحلیل مفهومی از نوع تفسیر مفهومی بهره برده شد. یافتهها نشان داد که صیانتفرهنگی باعث تقویت شاخصههای سرمایهاجتماعی مانند: اعتماد، توسعه، دیگرخواهی، امنیت روانی، روابط اجتماعی، سرمایه انسانی، همبستگی، تحمل و مشارکت میشود. و این امر نیازمند بستر است. دانشگاه فرهنگیان بهعنوان دانشگاه مادر در امر آموزش و تربیت، میتواند بستر مناسبی برای تحقق این موارد باشد. |
کلیدواژه ها |
سرمایهاجتماعی، صیانتفرهنگی، فرهنگ، دانشگاه فرهنگیان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |