بررسی جامعه شناختی ارتباط سرمایه اجتماعی و استفاده از کالاهای فرهنگی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد سال1398
کد مقاله : 1028-CNF (R1)
نویسندگان
علی اصغر فتحی *1، زهرا علی نیا2، فاطمه علی نیا3
1اداره آموزش و پرورش شهرستان خواف.دبیر رسمی
2اداره آموزش و پرورش شهرستان زاوه.دبیر رسمی
3اداره آموزش و پرورش شهرستان رشتخوار .دبیر رسمی
چکیده مقاله
سرمایه اجتماعی از مفاهیم جدید و نوینی است که امروزه در تحلیل های اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری مطرح می شود. هدف این تحقیق، بررسی رابطه سرمایه ی اجتماعی و استفاده کالا های فرهنگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد در سال تحصیلی 1398، و ترم 6 می باشد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 290 نفر برآورد شد و به روش تصادفی از جامعه انتخاب شدند. این تحقیق با روش پیمایشی با استفاده از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند. یافته ها نشان می دهند که بین متغیرهای طبقه اجتماعی - اقتصادی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعامل اجتماعی، عضویت درگروه های اجتماعی و در نهایت سرمایه اجتماعی دانشجویان با مصرف فرهنگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.و برخوداری جوامع از خصوصیاتی چون آینده نگری، تنوع و توجه به اعتماد اجتماعی باعث رشد نوعی جهت گیری فرهنگ گرایانه می شود
کلیدواژه ها
سرمایه اجتماعی، کالاهای فرهنگی، تعامل اجتماعی، مشارکت اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر