بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایههای فکری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد |
کد مقاله : 1027-CNF (R1) |
نویسندگان |
داود درویشی پور *1، وحیده واعظی مقدم2 1آموزش و پرورش شهرستان رشتخوار 2اداره آموزش و پرورش رشتخوار |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایههای فکری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی میباشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد میباشد. حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس، 250 نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه سرمایه اجتماعی خیرخواه (1391) و پرسشنامه سرمایههای فکری بنتیس (2000) بر روی گروه نمونه اجرا شد. در تحلیل دادههای پژوهش حاضر از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از آن نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین سطح معناداری بیانگر این است که مدل در کل معنادار است. در نتیجه میتوان گفت که هر چه سرمایه اجتماعی دانشجو معلمان افزایش یا کاهش یابد، سرمایه فکری آنها نیز افزایش یا کاهش مییابد. |
کلیدواژه ها |
سرمایه اجتماعی، سرمایههای فکری، دانشجو معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |