پدیدارشناسی تفسیری چالشهای فرهنگی-اجتماعی رسانههای غیر ایرانی در ترویج و گسترش منکرات در کشورهای اسلامی با تاکید بر ایران |
کد مقاله : 1002-CNF (R1) |
نویسندگان |
محسن کردلو *1، امیر مرادی2 1آموزش و پرورش استان البرز 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی تفسیری چالشهای فرهنگی-اجتماعی رسانههای غیر ایرانی در ترویج و گسترش منکرات در کشورهای اسلامی (با تاکید بر ایران) و ارائه راهکارهایی (با استفاده از قرآن و احادیث) جهت رفع این چالشها است. برای درک تجربه زیسته افراد، از روش نمودشناسی(پدیدارشناسی) تفسیری و از روش تحلیل محتوا جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. نمونههای پژوهش حاضر شامل 10 نفر هیات علمی دانشگاه و 8 معلم هستند که حداقل یک سال از رسانههای غیر ایرانی (فضای مجازی، اینترنت، شبکههای اجتماعی و...) استفاده میکنند. دادهها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختار یافته جمعآوری و سپس به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافتههای پژوهش، مهمترین چالشهای فرهنگی-اجتماعی رسانههای غیر ایرانی عبارتند از: سست شدن بنیان خانواده و تغییر ساختار دینی آن، تضعیف باورهای دینی و تاکید بر دنیاگرایی، رشد و گسترش اباحهگری اعتقادی و عملی، بحران هویت و جایگزینی هویتزایی در مقابل هویتسازی در بین کاربران، هرزه نگاری جنسی و غیره؛ و در ادامه نیز راهکارهای عملی با استفاده از آیات و احادیث جهت مقابله با چالشهای بیان شده، ارائه گردیده است. در نتیجه میتوان گفت: آگاهی از تنگناهای فناوریهای نوین و در کنار آن، در نظر گرفتن راهبردهای مناسب برای استفاده درست و پیشگیری یا کاهش پیامدهای احتمالی منفی آن، اهمیت اساسی در گسترش دین و سبک زندگی اسلامی دارد. |
کلیدواژه ها |
چالشهای فرهنگی - اجتماعی، منکرات، رسانهها، پدیدارشناسی تفسیری، راهکارهای عملی. |
وضعیت: پذیرفته شده |